DRAMA

  • Drama, kişiler arasındaki doğrudan iletişimi sağlayan, kendini ve karşısındakini tanıma, birbirini anlama, doğaçlama ve yaratma gibi etkinlikleri içeren bir yöntemdir.
  • mmDrama tiyatro tekniklerinden yararlanılır ancak drama tiyatro demek değildir. Drama bir grup etkinliğidir. Seyirci ve oyuncu ayrımı yoktur. Bütün grubun katılımı ile anında oluşturmadır. Belli bir metni yoktur ve önceden prova yapmayı gerektirmez. Dekor kostüm ve aksesuar zorunluluğu yoktur. Grup dinamiğine dayalı oyunlaştırmadır. Anında oluşturmayı, yaratmayı içerdiği için yaratıcı drama olarak ta kaynaklarda yer almaktadır.
  • Engelsizce yaratıcı olabilmek; kendini tanımayı ve kalıplaşmış düşüncelerden kurtulmuş olmayı gerektirir. Drama aynı zamanda insana ilişkin eylemlerin tasarlandığı ve eyleme dönüştürüldüğü yoldur. Drama sözlük anlamı olarak “bir sahne oyununda olduğu gibi geçen hayat olayları” şeklinde tanımlanabilir. Gerçek yaşamda da örneğin; evden ya da okuldan çıkmadan önce yapılacakları düşünmek ve düşünülenleri yapmak dramadır.

Yaratıcı Drama

  • Untitled-6Bir durumu bir davranışı, bir tümceyi, bir fikri, bir kavramı, ya da bir problemi tiyatral teknikler yardımı ile oyun etkinliklerini bir arada kullanarak canlandırmaktır. Yaratıcı drama etkinlik olarak olaylara, olgulara, yaşantı ve bilgilere farklı bir biçim, yeni bir yapı kazandırır.
  • Doğaçlamalardan oluşan yaratıcı drama katılımcıların kendi yaratıcı düşünceleri ile buldukları, özgün düşünce yapılarının ürünleri, hatırladıkları yaşama dair birikimleri ve bilgileri önceden yazılmış bir metin olmadan uygulanır. Yaratıcı drama etkili eğitimde yaşayarak öğrenmeyi sağlayan yaşamsal bir faktördür.

Eğitsel Drama

  • mÇocuğun her konuda, her türlü eğitimini sağlamak için uygulanan eğitim ve öğretim tekniğidir. Eğitimde dramaya kısaca okul oyunu da denebilir. Bir grup etkinliği olup iletişim ile gerçekleşir.

Eğitimde drama öğrencinin; Kendini ifade etme, özgüven duygusu geliştirme, psiko-motor, zihin dil yönünden gelişim sağlama, empati kurarak çok yönlü düşünebilme, iş birliği, dayanışma, paylaşım gibi duyguların gelişimi, eğitim ve öğretimde olumlu rol oynama, rahatlama, öğrenilen bilgilerin kalıcı olabilmesi, olaylara ve durumlara farklı bakış açılarına sahip olma, demokratik ortamlar oluşturarak tartışma eleştirme ve eleştirilere açık olmayı öğrenmesini sağlayan bir süreçtir.

Eğitsel Drama Oyunu

  • Materyal:Trafik işaret kartları Sarı,kırmızı,yeşil kartonlar
    Çocuklarla trafik ışıkları oyunu oynanır. Yeşil geç, kırmızı dur,yönergeleri karışık olarak verilir. Şaşıran çocuğa kağıttan ceza verilir. Trafik işaret kartlarını her çocuk sırayla sözsüz anlatmaya çalışır.
  • Sınıf: yollar, yaya geçitleri, kaldırımlar olarak düzenlenir. Trafik işaretleri de uygun yerlere yerleştirilir. Yaya, araçta sürücü, trafik polisi rolleri çocuklara paylaştırılır.
  • Öğretmen çeşitli rollerde( yaşlı, fiziksel engelli,küçük çocuk…vb) karşıdan karşıya geçmeye çalışır.
  • Öğretmen trafik polisi rolünde trafiği düzenler. Kurallara uymayanlara ceza keser. Öğretmen, ön koltukta oturmak için ağlayan, inat eden bir çocuk rolünde olur. Ailedeki diğer bireylerin rolleri paylaştırılır. Neden öne oturmaması gerektiği konuşulur, canlandırılır.

DRAMA’NIN KAZANIMLARI

DİKKAT 

– Görsel dikkat
– İşitsel dikkat
– Dokunsal dikkat

 KENDİNİZİ TANIMA-TANITMA

– Fiziksel özellikleri keşfetme – Somut
– Kişisel özellikleri keşfetme – Soyut
– Somut ve Soyut ifade etme yetisi

DİL GELİŞİM 

– Tekerleme ile destekleme

HAYAL VE GERÇEĞİN AYRIMI 

– Somut ve Soyut ayrım ve ifade etme yetisi

GRUP OYUNLARI 

– Birlikte hareket edebilme
– Birlikteliğe uyum sağlayabilme

BEDENSEL KORDİNASYON 

– Jimnastik çalışmaları
– Denge çalışmaları

KUKLA GÖSTERİSİ 

– Hayal gücü ile iletişim/ifade
– Karakter canlandırma
– Doğaçlama yeteneği
– Sözel ifade

MÜZİK ÇALIŞMALARI

– Ritim çalışmaları
– Ritme göre hareket edebilme
– Gitar çalışmaları
– Müzik grubu çalışmaları

BEDEN DİLİ ÇALIŞMALARI 

– Bir olayı sözel ifade olmaksızın anlatabilme yetisi PANDOMİM ÇALIŞMALARI
– Fabl çalışmaları
– Hikaye canlandırma

DRAMA’NIN SINIRLILIKLARI

  • Zaman gerektirir.
  • Ön hazırlık gerektirir.
  • Amaçlar açık ve anlaşılabilir bir ifade ile tanımlanmazsa beklenen yararı sağlamaz.
  • Uzun zaman alan bir etkinlik haline gelirse, öğrencilerin derse ilgisi azalabilir.

Slayt için =>drama

 

Yorum bırakın