ROL OYNAMA

Rol oynama yöntemi, öğrencilerin kendi duygu ve düşüncelerini başka bir kimliğe bürünerek ifade etmelerini sağlayan bir öğretim tekniğidir.

  • 5Bir fikir, durum, sorun ya da olay bir grup önünde dramatize edilir. Grubun üyeleri yalnızca dinlemek ya da tartışmak yerine olayın nasıl oluştuğunu izler ve konunun ayrıntısına inerler. Rol yapma, eskiden beri öğretim amacıyla kullanılması önerilen tekniklerdendir.
  • Rol yapmada birey, gerçek rolünden ve duygularından sıyrılıp kendini bir başkasının yerine koyar. Ya da belli bir durumda ne yapacağını ve neler hissedeceğini hareketlerle gösterir. Rol oynama yönteminde ders konusu ile ilgili bir fikir, durum, sorun ya da olay, bir grup öğrenci tarafından yine bir grup öğrenci önünde dramatize edilir. Rol oynama sayesinde öğrenciler, başkalarının kimliğine bürünerek onların nasıl düşündüklerini, nasıl hissettiklerini ve nasıl davrandıklarını anlamaya çalışırlar.

ROL OYNAMA YÖNTEMİNİ ETKİLİ KULLANIM

  • Rol oynama yönteminin başarılı olabilmesi için, uygulamadan önce yapılacak etkinliğin ayrıntıları iyi belirlenmeli ve söz konusu etkinlikte görev alacak öğrencilerin seçimine özen gösterilmelidir.
  • Rol oynama yönteminin uygulanmasında görev alacak öğrencilere canlandıracakları roller hakkında bilgiler detaylı verilmeli ve onlara bu rolleri prova etmeleri için gerekli zaman tanınmalıdır.
  • Rol oynama yönteminin başarısı için, canlandırılacak durumun veya olayın seçiminde öğrencilerin de söz sahibi olmaları gerekir.
  • Rol oynama yönteminde, sınıf ortamı rol oynamaya müsait olacak şekilde düzenlenmelidir.
  • Rol oynamanın sonunda, sınıfta oyuna ilişkin olarak mutlaka bir tartışma ortamının oluşturulması gerekir.

ROL OYNAMANIN FAYDALARI

  • 2Yaratıcılığı ve hayal gücünü geliştirir.
  • Zihinsel kapasiteyi geliştirir.
  • Kişiliğin gelişmesine katkıda bulunur.
  • Bağımsız düşünme ve karar vermeyi geliştirir.
  • İletişim becerilerinin gelişmesini sağlar.
  • Duyguların farkına varılması ve ifade edilmesini sağlar.
  • Sosyal farkındalığın artmasını ve problem çözme yeteneğinin gelişmesini sağlar.
  • Estetik ve sanatsal duyarlılığın artmasını sağlar.
  • İşbirliği içinde çalışma yeteneğini geliştirir.
  • Çocuğun rahat hareket etmesine yardımcı olur.
  • Çocuğun konuyu daha kolay öğrenmesini sağlar.
  • Öğretmenle çocuklar arasında daha olumlu etkileşim sağlar.
  • Üst düzey düşünme becerilerini geliştirir.
  • Hoşgörülü olma duygusunu geliştirir.
  • Arkadaşlık ilişkilerinin gelişmesini sağlar.
  • Bedensel hareketleri daha uyumlu olur.
  • Bilgi edinme ve öğrenme isteği artar.
  • Sınıfta yalnızlık hisseden çocuklar diğer çocuklarla kaynaşır.

ROL OYNAMANIN EKSİK YÖNLERİ

  • 3Drama etkinliklerinin titizlikle plânlanması gerekmektedir. Herhangi bir  noktada meydana gelecek yanlışlık, öğrencinin gerçekçi bir durumu sergileme yeteneğinin tıkanmasına sebep olabilir.
  • Sorun, dramaya katılan kişilerle yakından ilgili olmalıdır. Bazı konu alanlarında gerçekçi paralelliklerin gözlenmesi güçtür.
  • Dramada tartışma sorun üzerinde odaklanmalıdır. Durumdaki dostane ilişkiler etkili bir biçimde oluşturulmadığında oyuncuları eleştirme eğilimi ortaya çıkabilir.
  • Küçük grup gerektirir, sınıfın tamamı görevlendirilemez.
  • Fazla zaman gerektirir.
  • Bazı öğrenciler karakterleri ya da olayları anlamakta güçlük çekebilirler.

 

ROL OYNAMANIN AŞAMALARI 

1. AşamaGrubu Isındırma • Problemi tanımlama ve tanıtma• Problemi açıklığa kavuşturma• Yorumlama ve araştırma• Rol yapmayı açıklama
2. AşamaKatılımcıların Seçimi • Rolleri analiz etme• Oyuncuların seçimi
3. AşamaSahneyi Hazırlama • Hareketleri kararlaştırma• Rolleri açıklama• Problem durumunun içine girme
4. AşamaGözlemcileri Hazırlama • Neyi arayacağına karar verme• Gözlem işleri verme
5. AşamaRol Yapma • Rol yapmaya başlama• Rol yapmaya devam etme• Rol yapmayı bırakma
6. AşamaTartışma ve Değerlendirme • Rol sürecini gözden geçirme• Odaklaşılan konuyu tartışma• Sonraki rolü geliştirme
7. AşamaTekrar Oynama • Gözden geçirilen rolleri oynama, sonraki aşamalar ve davranışlarla ilgili seçenek önerme
8. Aşama • Rol sürecini gözden geçirme• Odaklaşılan konuyu tartışma• Sonraki rolü geliştirme
9. Aşama Yaşantıları Paylaşma ve Genelleme Yapma • Problem durumlarını gerçek yaşantılarla ve var olan problemle ilişkilendirme.      Davranışın genel ilkelerini araştırma

Slayt için =>rol_oynama

ROL OYNAMA” üzerine bir yorum

  1. Geri bildirim: Pudra Pembesi | Pudra Pembesi

Yorum bırakın